W dobie smartfonów, Tik-Toków, Reelsów i naszej całodobowej dostępności w sieci.

Telefon komórkowy… Za dzieciaka używany głównie do gry w Snake’a. Za nastolatka do SMS’owania i przesyłania muzyki przez bluetooth. Najgorsze przeżycia — uruchomienie przez przypadek strony internetowej, która odpalała przesył danych i „zjadała” wszystkie środki z konta.

Teraz wróćmy myślami do dni dzisiejszych. Choć powyższe wspomnienia są wciąż bardzo żywe (jakby to było wczoraj!) obecna sytuacja diametralnie się od nich różni. Telefon komórkowy oferuje całe spektrum opcji i możliwości, dlatego gra on poniekąd rolę króla nad wszystkimi innymi urządzeniami. Jest on zawsze pod ręką, niemal w każdej możliwej sytuacji życiowej.

Używany w celach prywatnych, ale i służbowo-biznesowych, w celach rozrywki i relaksu, ale i zarobkowych. Tak, dla niektórych jest to obecnie główne narzędzie pracy. Na telefonie nagrywają i montują filmy, tworzą content, utrzymują kontakt z widzami/obserwatorami, sponsorami, wydawcami itp. Cały świat, zawodowy i prywatny, influencerów kręci się wokół jednego małego urządzenia, który można schować do kieszeni od spodni. Każdy z nas codziennie sprawdza w nim skrzynkę pocztową, korzysta z usług bankowości elektronicznej, utrzymuje kontakt ze znajomymi na Messenger, przegląda nowości na Instagramie, sprawdza najświeższe wiadomości czy prognozę pogody, odpala na nim podcasty czy muzykę w drodze do pracy, opłaca miejsce parkingowe, nie szukając parkometru lub płaci za przejazd autobusem, mierzy kroki i zapisuje aktywności fizyczne. Telefon jest naszym notatnikiem, bo o wiele łatwiej tak, aniżeli nosić przy sobie kartę papieru i długopis. Wskazuje nam drogę — gdzie jechać, aby ominąć korki, gdzie dokładnie iść, aby dojść do celu. Telefon upamiętnia najpiękniejsze widoki i chwile w naszym życiu — niepotrzebna nam lustrzanka, droższe smartfony są niemal na jej poziomie. W wolnych chwilach gramy na nim w gry lub maniakalnie przeglądamy aktualności na platformach społecznościowych.

W dzisiejszych czasach telefon umożliwia nam pozostawanie 24/7 on-line, gdziekolwiek byśmy się nie znaleźli. Jego kompaktowość przyczynia się do tego, że towarzyszy nam w każdej chwili naszego dnia. Wiele aplikacji tworzonych jest jedynie pod smartfony, celując od razu w pewną i dużą grupę odbiorców. Cokolwiek powstaje, stworzona jest do tego aplikacja do ściągnięcia na smartfon.

Powinniśmy o tym pamiętać, stawiając strony internetowe — aby były dostosowane nie tylko pod desktop, ale również pod smartfony. Zadbajmy, by strona www dobrze się skalowała i tym samym wyświetlała na telefonach, by nic nie zostało przycięte czy nieestetycznie przedstawione. Postawione sklepy internetowe również powinny być w pełni responsywne pod telefony, co nie zawsze się zdarza. Nie raz spotka się strony, gdzie nie ma możliwości złożenia zamówienia, korzystając z telefonu lub cały proces jest mocno nieintuicyjny. Napotykamy za to wielkie pop up’y, których wyłączenie na małym ekranie telefonu to nie lada wyzwanie. Zwróćmy uwagę, że bardzo duża część klientów dokonuje zakupów przez telefon oraz że jest to najpewniejsze urządzenie, które zawsze znajduje się w zasięgu naszej ręki. Nie zawsze nosimy ze sobą laptop, nie każdy komputer w domu w ogóle posiada (niektórym telefon w zupełności zastępuje to urządzenie).

Według najnowszego raportu „Digital 2022: Poland” 53,3% użytkowników Facebooka używa JEDYNIE telefonów komórkowych (każdy rodzaj) do uzyskania dostępu do platformy FB, zaś dla porównania: 3,1% odbiorców używa do tego JEDYNIE laptopa lub komputera.

https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland?rq=poland

Co więcej, statystyki z roku na rok ulegają zmianie, przechylając się w stronę większej popularyzacji smartfonów. W 2020 roku komputer był jedynym urządzeniem do przeglądania FB przez 3,8% użytkowników, zaś telefon przez 49,3%.

https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland?rq=poland

Tworząc grafiki pod posty na media społecznościowe, należy zwracać szczególną uwagę na ich wymiary, biorąc pod uwagę dwa możliwe urządzenia do odczytu treści. Dajmy przykład — zdjęcie w tle inaczej wyświetlane będzie na komputerze, a inaczej na telefonie, dlatego ważne jest, by w tym przypadku treści najistotniejsze do przekazania umieścić w centralnej części grafiki.

Wybijającym się trendem ostatnimi czasy stały się krótkie filmiki nagrywane telefonem do podłożonej muzyki, czy głosu innej osoby. Zaczęło się od TikToka, przechodząc po części na nowo powstałe „Reelsy” na Instagramie czy Facebooku. Tiktok przez ostatnie 2 lata mocno przybrał na popularności, stając się nowym masowym kanałem publikacji treści.

https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland?rq=poland
https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland?rq=poland
https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland?rq=poland

TikTok startując w 2020 roku z samego dołu rankingu w obecnej chwili znajduje się tuż pod czołówką najpopularniejszych social-media w Polsce. Stał się kanałem nie tylko rozrywkowym, ale i zawierającym treści edukacyjne. TikTok staje się coraz bardziej zauważalny przez firmy, które w luźniejszy i zabawny sposób publikują swoje treści, tym samym promując swoje usługi. Marketerzy puszczają reklamy już nie tylko na Google, Facebooku, Instagramie czy LI, ale coraz częściej zauważyć możemy w ofercie również „TikTok Ads”. Co więcej, choć jest to wciąż niewielki procent, niektóre firmy ogłaszają właśnie na TikToku prowadzone przez siebie rekrutacje.

Podsumowując

Internet oferuje coraz to nowsze kanały i możliwości promocji swojej działalności w sieci. Obserwujemy, jak zmienia się format przekazu, jakiej istoty nabrały krótkie luźne filmiki, w których również zawrzeć możemy dużą wartość merytoryczną. Bardziej liczą się zwięzłe, szybkie do przeczytania wpisy i komunikaty aniżeli długie elaboraty. Żyjemy w coraz to większym pędzie, gdzie zakupów dokonujemy w biegu przez internet, wykorzystując do tego zawsze podręczny telefon komórkowy. Strony internetowe czy fanpage powinny być proste, czytelne, rzeczowe i dostosowane pod każde urządzenie mobilne. Powinniśmy iść z duchem czasu, dostosowując swój przekaz pod bieżące trendy, a na pewno zyskamy na sile przebicia w gąszczu narastającej konkurencji.

Potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu social media?

Skontaktuj się z nami, a przeanalizujemy Twój projekt i dokonamy niezobowiązującej wyceny.

Przewiń do góry