Pozyskiwanie leadów. Jak pozyskać kontakty do klientów poprzez kampanie reklamowe?

Na samym początku musimy się zastanowić, w jaki sposób działają nasi klienci, jaka jest droga, którą przechodzi klient do momentu kiedy dobijemy targu i jaką chcemy, żeby ta droga była. Nie bez przyczyny im bardziej zakrojone działania wizerunkowe prowadzimy, tym łatwiej pozyskać leada. Klienci chętniej korzystają z usług marki, z która już się zetknęli i której ufają.

To czy dokonamy sprzedaży w przypadku mniej ogrzanego leada zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest sama oferta. Co oferujemy i w jakiej cenie odgrywa ważna rolę w procesie sprzedaży, ale równie ważną rolę odgrywa sposób prezentacji produktów, usług lub firmy.

Faktem jest, że sprawny sprzedawca potrafi sprzedać niemal wszystko, szczególnie gdy dostanie kontakt do osoby zainteresowanej danym produktem (nawet jeśli ta osoba pierwszy raz styka się z daną firmą). Jak pozyskać dane kontaktowe dla sprzedawcy? O tym w dalszej części artykułu.

Są branże, w których kontakt (do momentu sprzedaży) pozostaje praktycznie cały czas online, bez konieczności kontaktu telefonicznego. Są takie, gdzie konieczne będzie spotkanie biznesowe face to face, by dokonać ostatecznej sprzedaży.

Jaki sposób pozyskiwania leadów będzie najbardziej odpowiedni?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie — w niektórych branżach wszystkie mogą się sprawdzić. Bardzo często konieczne jest przetestowanie różnych opcji, których do dyspozycji na Facebooku nie ma zbyt wiele. Doświadczenie zdobywane przez lata pozwala nam ocenić, z dużym prawdopodobieństwem, który sposób może okazać się najlepszy. Każda firma (nawet te najbliżej sobie konkurencyjne) dysponuje innymi zasobami (inną marką, ludźmi, doświadczeniem), które sprawią, że pewne metody mogą przynieść więcej korzyści nam aniżeli “sąsiadom” i na odwrót.

1. Pozyskiwanie kontaktów poprzez kampanie na wiadomości.

Najmniej polecany obecnie sposób.

Kiedyś tego typu kampanie spisywały się znakomicie w wielu branżach. Te czasy już minęły, gdy na Facebook (obecnie Meta) nałożony został zakaz analizowania danych pt. “kto zostawił wiadomość”. Od tamtej pory takie kampanie praktycznie się nie optymalizują, czyli działają po omacku. Są oczywiście branże, u których ta metoda dobrze się spisze, a nawet będzie najlepszym możliwym wyborem. Mowa tu o usługach lokalnych, gdzie posiadamy zbudowaną markę np. branża fitness (klub sportowy prowadzący nabór na zajęcia).

2. Konwersje na stronie internetowej / landing page.

Jest to bardziej rozbudowany sposób pozyskiwania leada. Sprawdza się, szczególnie gdy firma zmuszona jest przedstawić większą ilość informacji o sobie i swojej ofercie, zanim klient zdecyduje się na pozostawienie kontaktu. Bądź, gdy tworzymy bardziej rozbudowany lejek sprzedażowy oparty o lead magnet. Pierwszym etapem pozyskania kontaktu może być zapis do newslettera lub pobranie darmowego pdfa. Przygotowanie takiej kampanii wymaga większej ilości nakładówstworzenia strony www (landing page) wraz z tekstami i grafikami. Mimo wszystko, w momencie kiedy klient zostawi kontakt otrzymujemy leada rozgrzanego do czerwoności, co może zaoszczędzić sporo wysiłku sprzedawcy lub nawet pozwolić sprzedawać, gdy nie mamy żadnych umiejętności sprzedażowych. Taki sposób prowadzenia kampanii lead generation sprawdzi się praktycznie zawsze, jeżeli jest przygotowany poprawnie, a produkt lub usługa są zaprezentowane w przystępny sposób. Przykład: zapisy na kurs specjalistyczny.

3. Kampania Facebook Lead Ads.

Obecnie jest to metoda pozyskiwania leadów na Facebooku, która przynosi najwięcej korzyści. Przede wszystkim dlatego, że osoba wypełniająca formularz kontaktowy cały czas pozostaje “do dyspozycji” algorytmów. Daje to Facebookowi możliwość szerokiego zbierania danych o potencjalnych klientach, dzięki czemu optymalizowanie kampanii jest o wiele bardziej efektywne.

Pozostałe metody mają z tym trudności. W przypadku pierwszej zbieranie danych przez algorytmy zostało zakazane. W przypadku drugiej przenosimy potencjalnego klienta poza Facebooka i opieramy się o piksel, którego działanie zostało w ostatnich latach zaburzone m.in. przez zmiany z iOS 14. 

Kampanie Lead Ads pozwalają nam w skuteczny sposób pozyskiwać kontakty do klientów zainteresowanych wszelkimi usługami. Potencjalny klient zapoznaje się początkowo z naszą ofertą i zostawia kontakt poprzez formularz na Facebooku. Jest to już wstępnie ogrzany lead, który wie, co robimy i wyraził tym zainteresowanie.

Tego typu kampanie na pozyskiwanie kontaktów sprawdzają się w każdej branży, gdzie chcemy zdobyć kontakt do klienta m.in.: fotowoltaika, nieruchomości, usługi finansowe, podatkowe, szkoleniowe, marketing, IT, ubezpieczenia i odszkodowania, specjalistyczne usługi sportowe i wiele innych.

Kampania Lead Ads — jak stworzyć kreację reklamową?

W przypadku każdej kampanii na pozyskiwanie kontaktów sposób przygotowania kreacji reklamowej będzie podobny. Na początku musimy zacząć od zadania pytania: jaki problem rozwiązuje moja usługa lub jaką korzyść przynosi potencjalnemu klientowi.
Na tej podstawie będziemy w stanie stworzyć chwytliwy tekst do reklamy, który zachęca odbiorcę do wypełnienia formularza. Poza tekstem potrzebujemy jeszcze ciekawej grafiki lub filmiku, które skłonią do wykonania konkretnej czynności. Grafika nie może być ścianą tekstu! Musi być przejrzysta, czytelna, zrozumiała — tylko taka nie odstraszy czytelnika (a przecież nie o to nam chodzi, wręcz przeciwnie). Tak samo film, musi być dość krótki i konkretny. W skład kreacji reklamowej kampanii Lead Ads wchodzi jeszcze formularz kontaktowy. Dobrze przygotowany formularz musi zawierać cover foto formularza i opis. Następnie wybór pól, które wypełni potencjalny klient. To etap, na którym możemy zrobić swego rodzaju sito. Nie każdy odbiorca, który dojdzie do tego etapu, powinien wypełnić formularz. Możemy sobie oszczędzić nietrafionych leadów, zadając odpowiednie pytania w formularzu. Przykładowo, tworzymy kampanie dla kancelarii podatkowej, która pomaga w optymalizacji podatku dochodowego, ale dla osób prowadzących działalność gospodarczą. W formularzu kontaktowym możemy poprosić o podanie formy prowadzenia działalności. Jeżeli na tym etapie trafił się ktoś pracujący na etacie — nie będzie on w stanie wybrać odpowiedniej opcji, co oznacza, że usługa nie jest dla niego.

Warto zaznaczyć, że sam proces tworzenia idealnej kreacji reklamowej wymaga sporej ilości testowania. W przypadku kampanii performance (takiej gdzie chcemy osiągnąć konkretny cel) nie zawsze to co sobie założymy, jest idealnie trafione. Dlatego konieczne jest stałe analizowanie oraz dodawanie nowych założeń na podstawie otrzymywanych danych z kampanii. Nie należy się jednak poddawać. Finalnie, dobrze ustawiona kampania może przynieść nam ogrom korzyści finansowych oraz tych pozafinansowych!

Potrzebujesz pomocy przy pozyskiwaniu leadów?

Skontaktuj się z nami, a przeanalizujemy Twój projekt i dokonamy niezobowiązującej wyceny.

Scroll to Top